De meest iconische missie van CoD 4 Modern Warfare was intern moeilijk te verkopen; niemand vond het cool

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Call of Duty 4: Modern Warfare is een game vol memorabele en explosieve gebeurtenissen, maar het centrale idee achter wat een van de meest iconische missies van de franchise zou worden, All Ghillied Up, won aanvankelijk niet veel ontwikkelaars van Infinity Ward voor zich.

De missie wordt nu nagebootst in bijna elke moderne militaire shooter, inclusief bijna elke Call of Duty die na Modern Warfare uit 2007 kwam. Het is een idee dat nu iconisch is en bijna synoniem is met de franchise: twee agenten, diep achter de vijandelijke linies, dragen ghillie-pakken waardoor ze bijna onzichtbaar zijn voor het blote oog, uitgerust met onderdrukte sluipschuttersgeweren. Een verkeerde beweging kan zeker het einde betekenen, dus spelers worden gedwongen om hun tijd te nemen, strategische schoten te nemen, vijanden te vermijden en samen te werken met hun NPC-partner om te overleven.

In een interview met IGN ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum van de franchise, zei een van de belangrijkste geesten achter All Ghillied Up, Modern Warfare-ontwerper Mohammad Alavi, dat het idee om Call of Duty’s eerste echte stealth-missie te maken niet populair was bij het team.

“Niemand vond het cool, inclusief ikzelf,” zei Alavi. “Ik hou altijd van meer bombastische missies en dit was het tegenovergestelde daarvan.”

Gelukkig konden andere leden van Infinity Ward, zoals Steve Fukuda, een van de lead designers van het spel, en Preston Glenn, een level designer, het potentieel van een stealth-gebaseerde missie zien en uiteindelijk Alavi overtuigen.

“[Fukuda]’ zei: ‘Je loopt in een veld, je komt bij een struik en je ziet twee jongens voorbij de struik en je richt je geweer,'” zei Alavi. “‘Je staat op het punt een schot te lossen, en de struik draait zich naar je toe en zegt: wacht even.’ En dat was alles wat hij zei. En ik was zoals, ‘Ik doe mee.’

Het maken van All Ghillied Up was echter niet gemakkelijk. Alavi zei dat het maken van de missie in feite betekende dat de code van Call of Duty opnieuw moest worden bewerkt.

“Het was voortdurend oorlog,” zei Alavi. “De AI was nooit ontworpen om je niet te zien. Dus ik dacht: ‘We kunnen dit faken.’ Maar dat vind ik niet leuk, want je kunt er meteen doorheen kijken, toch? Ik dacht: ‘Of, ik kan dit in de stijl van Metal Gear Solid maken. Ik kan dit de beste stealth-missie in een Call of Duty-game maken.’ En zonder het aan iemand te vertellen, omdat ik wist dat ze me gingen proberen tegen te houden, heb ik dat geprobeerd te doen.”

De rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis. Alavi moest de mogelijkheid voor vijanden om spelers te zien opnieuw bewerken en “bijna 20.000 regels slecht geschreven script” schrijven om de mogelijkheid te creëren dat spelers zich onopgemerkt in schaduwen en struiken konden verstoppen.

Neem zeker een kijkje op IGN om het volledige verhaal te lezen over hoe All Ghillied Up tot stand kwam. Een van de oorspronkelijke makers van Call of Duty deelde onlangs ook hoe de franchise begon met proberen Counter-Strike te overtreffen, maar pas zijn eigen identiteit vond toen het die ambitie afschudde en in plaats daarvan het idee omarmde om Team Deathmatch zo leuk mogelijk te maken.

Bron: gamespot

Bekijk de gamepagina van Call of Duty: Modern Warfare

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *